undefined

Kundservice

Om du behöver hjälp eller frågor om din tjänst så ska du vända dig till din tjänsteleverantör.
Telefonnummer och övriga kontaktuppifter hittar du genom att klicka dig fram till din ort och aktuella tjänst under Tjänster »

Tjänsteleverantören har hand om:

  • Support
  • Fakturafrågor
  • Flytt av abonnemang
  • Glömt lösenord till www.viaeuropa.se

Här i portalen kan du dessutom själv logga in för att:

  • Byta hastighet
  • Byta leverantör
  • Säga upp ditt abonnemang

Inloggningsuppgifter väljer du i samband med beställning av ett internetabonnemang.

Har du glömt bort dina inloggningsuppgifter så kan du få nya genom att kontakta din tjänsteleverantör. Givetvis kan tjänsteleverantörerna hjälpa dig med alla frågor.

undefined English instructions on how to order an internet service »

 

Problem med anslutningen? Börja din felsökning här

1. Oftast räcker det med att du stänger av din dator och övrig utrustning i några minuter minuter för att sedan starta utrustningen igen. Detta gäller även router/switch om du har en sådan. Starta om den genom att dra ur strömsladden.
2. Om det inte hjälper kontrollera att alla sladdar sitter i och att bredbandsroutern fungerar.
3. Kontrollera att datorn är inställd för att erhålla en IP-adress automatiskt (se beskrivning nedan).

Inställingar för att automatiskt erhålla IP-adress (för Windows XP)

  • Gå till Kontrollpanelen och välj Nätverksanslutningar
  • Högerklicka på Anslutning till lokalt nätverk.
  • Välj sedan Egenskaper.
  • Markera Internet Protocol (TCP/IP).
  • Klicka på Egenskaper.
  • Klicka på Erhåll en IP-adress automatiskt och Erhålla DNS-server automatiskt.
  • Klicka OK.
  • Klicka OK igen.

4. Om det fortfarande är fel kontakta din tjänsteleverantör.

 

Får du rätt hastighet?

Ett normalt mätvärde på en 10 Mbit/s-anslutning är ca 8-10 Mbit/s, och för en 100 Mbit/s-anslutning ca 60-100 Mbit/s. För varje internetanslutning så finns en viss overhead som beror på bl.a. extrainformation i datatrafiken. Även avståndet till mätservern påverkar. Det innebär att ett uppmätt värde på överförd data inte kan bli 100% av själva anslutningshastigheten.

Om du är missnöjd med hastigheten på din internetanslutning så är det bra om du kontrollerar de här punkterna innan du kontaktar din internetleverantör.

  1. Om du använder Bredbandskollen för att mäta din hastighet så testa gärna med flera olika webläsare. I vissa webbläsare (t.ex. Firefox) så visas ibland ett betydligt lägre värde än den faktiska hastigheten.
  2. Koppla bort din egen router helt och mät hastigheten med din dator direkt i bredbandsuttaget. Kör du trådlös anslutning till routern så ger det ofta en begränsad överföringshastighet. Många modeller av routrar har dessutom en begränsad hastighet på nätverksporten ut mot internet. Även om routern är märkt att klara t.ex. 100 Mbit/s så gäller detta ofta bara lokalt i ditt hemmanätverk och inte ut mot internet.
  3. Koppla bort din egen telefonidosa om den sitter inkopplad innan datorn. Vissa modeller av telefonidosor begränsar hastigheten.
  4. Mät gärna hastigheten med flera datorer för att utesluta att felet beror på en specifik dator. En långsam dator gör även att internet blir långsamt.

 

Installationsanvisningar LAN

Får att få igång bredbandet är det enda som behövs en dator med nätverkskort och en nätverkskabel. Alla nätverksinställningar i datorn ska vara inställda på "automatiskt" (standard). Observera att beställning måste göras från uttaget i lägenheten.

  1. Koppla en nätverkskabel mellan datorn och nätverksuttaget och sätt på datorn.
  2. Öppna en webbläsare (t.ex. Internet Explorer) och gå till www.viaeuropa.se.
  3. Under Tjänster kan du välja bland olika tjänster och leverantörer.
  4. Välj en tjänst och fyll i uppgifterna. Alla fält märkta med * är obligatoriska.
  5. Under beställningsprocessen så anger du inloggningsuppgifter. Dessa använder du för att senare logga in på sidan och hantera dina abonnemang.

 

undefined

Installationsanvisningar kabel-modem

Får att få igång bredbandet behöver du ett kabeltv-modem. Modemet kan beställas här på sidan eller genom att kontakta tjänsteleverantören i nätet.

Installera modemet enligt de medföljande anvisningarna. Koppla in modemet till kabeltv-uttaget, och anslut datorn till modemet.

  1. Koppla in nätverkskabeln från datorn till modemet och sätt på datorn.
  2. Öppna en webbläsare (t.ex. Internet Explorer) och gå till www.viaeuropa.se.
  3. Välj en tjänst och börja fylla i uppgifterna. Alla fält märkta med * är obligatoriska.
  4. Under beställningsprocessen så får du ange inloggningsuppgifter. Dessa använder du för att senare logga in på sidan och hantera dina abonnemang.

Alla nätverksinställningar i datorn ska vara inställda på "automatiskt" (standard).


 

Så kopplar du ihop utrustningen hemma

undefinedIdag har många hushåll flera datorer hemma, både stationära och bärbara, som behöver en internetanslutning. Så hur kopplar man ihop det hela? I vår nya guidesektion får du en snabb genomgång.

Så fixar du ett eget nätverk hemma »

 

 

 

Kontakt

Frågor som rör en viss tjänst ska skickas till respektive tjänsteleverantör, se Tjänster i menyn.

För mer generella frågor kan du kontakta oss genom ViaEuropas mailformulär »

Nyheter

Internet

Hastigheter från 0,5 Mbit/s till hela 1000 Mbit/s.
Vad passar dig?

Introduktion

Så fungerar framtidens bredband. Läs mer